Zpět

 

 

 

Dieta? Má to smysl?


Dříve se říkalo, že nejlépe se zhubne, když se nebude jíst. Dnes skoro každý ví, jaký je to nesmysl.

A existují i další "zaručené" chybné rady, jak rychle a bez práce shodit.

Paradoxní je, že omylů se dopouštějí nejvíc lidé, kteří se o sebe starají, připravují si jídelníček

a počítají kalorie.

 

Jaké nesmysly si lidé přinesli z 20. století?

 

     1.    Hladovka je nejlepší cesta k hubnutí

Hladovka je jednou z nejhorších variant hubnutí. Jednodenní až třídenní půst u zdravých lidí s nadváhou není zcela na škodu. Hladovka je ale velkou zátěží pro organizmus a nedostatek živin se může podepsat na zdravotním stavu. Raději než hladovku je možné cca 1 - 2x za 14 dní zařadit tzv. odlehčovací den, při němž se konzumuje např. ovoce nebo zelenina v množství cca 1,5 kg.

 

2. Nejlepší tuk při hubnutí je žádný tuk

Tuky jsou nosiči velkého množství energie, a je tedy třeba je při redukci hmotnosti omezovat, ale ne vylučovat. Je třeba nahradit živočišné tuky rostlinnými (např. olivovým, řepkovým). Příjem tuků by neměl klesnout pod 20 % celkového příjmu energie, a neměl by převyšovat hodnotu 35 % denního příjmu.

 

     3. S jedním jídlem denně se zhubne snadněji

CHYBA! Opak je pravdou. Pokud bude tělo dostávat energii pouze jednou denně, začne si ji ukládat v podobě tukových zásob. Tomu zabráníte tím, že si jídlo přes den rozdělíte do 4 - 5 menších dávek v intervalu 2,5 - 3 hodin.

 

     4. Čím rychleji zhubnu, tím lépe

Rychle shozené kilogramy samozřejmě potěší každého, kdo s nimi zápasí. Jenže po pár týdnech hubnutí se vrátíte k našemu původnímu jídelníčku a ztracená kila jsou zase zpět. Doporučuje se hubnout pomalu, a to 0,5 kg, max. 1 kg za týden. Tím se zabrání známému jo-jo efektu.

 

    5. Při hubnutí je nutno přestat jíst v 16 hodin

Je to nesmysl, jak by k tomu přišli ti z nás, kteří pracují v noci nebo ponocují, oproti těm, kteří chodí do peřin v deset. Stačí respektovat základní pravidlo, že naposledy jíme 3 - 4 hodiny před plánovaným usnutím. Tak se nám stačí vyprázdnit žaludek a bude se nám i lépe usínat. Základem redukční diety je pestrá a vyvážená strava rozdělená do pravidelných cca 4 - 5 denních dávek V případě, že uléháte o půlnoci, nemusíte mít výčitky, pokud si dáte lehkou večeři třeba v osm večer.

 

    6. Po přílohách se tloustne

Ve snaze zhubnout si lidé často servírují například svíčkovou bez knedlíků nebo guláš bez chleba. Tím ale dosáhnou nevyvážené stravy. Pokud chcete snížit svou hmotnost, dejte si kompletní pokrm, ale v menší porci a na tučné omáčky úplně zapomeňte. Z příloh vybírejte brambory, celozrnné těstoviny, rýži, případně celozrnné pečivo nebo zeleninu.

 

    7. Po light potravinách se hubne

Označení 'light' může být dobrým pomocníkem. Zpravidla poukazuje na snížený obsah tuku, případně cukru. Aby tedy light potraviny plnily v redukční dietě svou roli, je třeba jimi nahradit "neodlehčené" potraviny a nemyslet si, že když jíte light potraviny, nemusíte hlídat jejich množství.

 

    8. Budu jíst pilulky na hubnutí a zhubnu
Žádné pilulky za nás nic neudělají. Základem vždy zůstává racionální strava a pohyb. Pilulky nám mohou jen pomoci udržet již nastavený režim. Opravdu neexistuje žádná pilulka, která by sama rozpouštěla naše tukové zásoby, zatímco sledujeme televizi.

 

    9. Budu jíst dia výrobky a zhubnu
Zásadní omyl! Dia výrobky jsou určené diabetikům, aby zbytečně nerozkolísaly hladinu krevního cukru. Když si přečteme etiketu, zjistíme, že dia výrobky jsou prakticky stejně kalorické jako ostatní, což je dáno vyšším obsahem tuku. Raději si smlsněte na kousku hořké čokolády nebo na tvarohové zmrzlině.

    10. Při hubnutí nesmím jíst banány a hrozny
Musíme si dávat pozor na jakékoli ovoce a nikdy neházet do jednoho pytle ovoce a zeleninu. Ovoce má vyšší glykemický index a asi dvojnásobnou kalorickou nálož než zelenina, takže je lépe jíst ovoce jako dopolední svačinku a v rozumném množství, což je asi 150-200g/den.

 

    11. Džusy jsou zdravé a nepřibírá se po nich…
Když přijmeme dostatečné množství zeleniny a ovoce, žádné džusy nepotřebujeme. Jsou zbytečně kalorické a navíc budí dojem, že co teče, po tom se nepřibírá. 100% přírodní džus bez sladidel má v jednom litru přes 2000 KJ! Pozor také na slazené minerálky a limonády. Nezasytí nás a kalorie v nich obsažené nám zbytečně snižují objem jídla, které bychom jinak mohli beztrestně sníst.

 

 

Další báchorky....

 

Nejefektivnější hubnutí je bez konzumace cukrů a tuků…
Ne tak úplně. Aby tělo správně fungovalo, cukry i tuky potřebuje, proto rozhodně není na místě cukry a tuky vynechávat úplně. Omezíte-li však konzumaci sladkostí, určitě se vám bude hubnout lépe. Vedle toho potraviny s nápisem 0% tuku mohou obsahovat velké množství cukrů, které s sebou nesou další kalorie. Je třeba dbát na rovnoměrné snižování spotřeby kalorií, což ale nutně nemusí znamenat úplné vynechání jedné z živin.

Je-li jídlo zdravé, mohu ho jíst v jakémkoli množství…

Nesmysl! Kupříkladu celozrnné pečivo má stejnou energickou hodnotu jako pečivo světlé, jen obsahuje zdravější látky. Kdybychom od rána do večera konzumovali tmavé pečivo, nezhubneme.

Jestliže chci opravdu zhubnout, musím hladovět!
Rozhodně ne! Hlad je naopak velkým přítelem obezity a navíc oslabuje tělo, což může způsobit velké zdravotní problémy. Jezte častěji, ale po menších dávkách. Kromě toho, jídelníček musí být vyvážený.
 

Cholesterol je špatný!
Není, naopak je významnou složkou buněčných membrán. Problémem je ale cholesterol v cévách, které v krajních situacích dokáže ucpat. Chyba není v cholesterolu samotném, ale v proteinech, díky nimž putuje krví. Ty jsou dvojího typu. Jedny (tzv. HDL) na naše tělo mají vliv pozitivní, v případě druhých (LDL) bychom měli usilovat o jejich snížení. Cholesterol přijatý v potravě se v krvi objevuje většinou ve formě HDL. Takže si to vajíčko klidně dejte.

 

Říká se, že jedno jablko denně pomáhá chránit zdraví. Vy si jich dáte víc, a ještě zhubnete. Dopřejte si toto ovoce na různé způsoby, a uvidíte, jak vám půjde k duhu.
Jablka mají příznivý vliv na čištění krve, jater i ledvin. Jejich vláknina prospívá střevní peristaltice a zabraňuje usazování škodlivých mikroorganismů. Jablka upravují trávení. Ať už máte zácpu nebo průjem, tyto problémy vám pomůže vyřešit den, kdy budete konzumovat pouze toto ovoce.



Odlehčovací den


Jednou týdně zařaďte do jídelníčku podle vlastního uvážení 1 jablečný den. Ten den snězte jen 6 čerstvých jablek a pijte pouze vodu nebo neslazené bylinkové čaje.

 

Jablka zasytí, ale nepřibírá se po nich.
Snižují hladinu škodlivého cholesterolu.
Obsahují zásobu vitaminů a látek, které tělu dodávají energii a vitalitu.
Zpevňují cévní stěny a mají příznivý vliv na regeneraci buněk.
Jablečné enzymy podporují metabolismus.

Draslík obsažený v jablku odplavuje z těla nahromaděnou vodu společně s toxiny a odpadními látkami.

 

 

Několik receptů pro odtučňovací kůru

 

Pomerančovo - zelný salát

 

Na 4 porce potřebujete:

4 pomeranče, 1 čínské zelí, 250 g nízkotučného jogurtu a 1 lžíci slunečnicových semínek

 

Pomeranče omyjte, oloupejte a nakrájejte na malé kousky, snažte se zadržet v plodu co nejvíce šťávy. Kůru nakrájejte na proužky. Zelí očistěte a nakrájejte na proužky. Nakrájenou slupku smíchejte s jogurtem. Kousky pomeranče a zelí smíchejte, přidejte jogurtový dresink a posypejte slunečnicí.

 

Krůtí roláda s limetkami

Na 4 porce potřebujete:

2 lžíce rozinek, 2 lžíce pistácií, 3 limetky nebo citrony, 2 kousky pečiva, 4 tenké plátky krůtího masa (á 150 g), 1 vejce, 1 lžíci másla, 4 lžíce šlehačky, sůl, pepř

 

Rozinky namočte na chvíli do vlažné vody a nechte odkapat. Pistácie zlehka osmažte na pánvi. Oloupané limetky nakrájejte nadrobno. Suchý chléb zbavte kůrky, nakrájejte ho na kostky a smíchejte s rozinkami, limetkami, pistáciemi, šlehačkou a vejcem. Dobře promíchanou směs dochuťte solí a pepřem. Plátky masa naklepejte, osolte a opepřete a natřete připravenou směsí. Maso srolujte a pevně zabalte do alobalu, aby se k němu nedostala voda. Rolády povařte asi 15 minut ve vroucí vodě. Můžete podávat s rýží a s čerstvými bylinkami.

 

Medailonky s pomerančem

Na 4 porce potřebujete:

1 malé bílé zelí (600 g), 4 pomeranče, 1 svazek mladé cibulky, 1 lžičku červeného pepře, 2 lžíce másla, 50 ml mléka, 400 g vepřových medailonků, sůl, pepř

 

Zelí očistěte a nakrájejte na tenké proužky. Pomeranče oloupejte a měsíčky podélně nakrájejte. Mladou cibulku důkladně opláchněte a nakrájejte na drobná kolečka. Zelí osmahněte na másle, podlijte a přikryté povařte na mírném ohni asi 8 minut. Kousky pomeranče, cibulky a pepř přidejte k zelí. Pokrm osolte a ke konci vaření přidejte mléko. Medailonky omyjte, osolte a opepřete a na rozpáleném másle smažte z každé strany asi 3 minuty. Podávejte se směsí zelí a ovoce.

 

Citrusový punč

Na 4 sklenice potřebujete:

5 sáčků bylinkového čaje, 1 skořici, 2 hřebíčky, 100 ml pomerančové šťávy, 5 cl třešňového sirupu a 3 lžíce medu

 

Uvařte 750 ml čaje a vložte do něj všechny přísady, nechte přejít varem a přeceďte.

 

 

 

Ananas

 

Ananas se dokonale hodí k ovocným a zeleninovým salátům, grilovanému masu, na pizzu nebo i jako ozdoba koláčů a pudinků. Ananas si můžete připravit i na grilu, oblíbený je také flambovaný. Ananasová šťáva se výborně kombinuje s jinými šťávami, proto se často využívá při míchaných nápojích. Vyzkoušejte nápoj ze šťávy z hrušky a jablka, které rozmixujete s kousky ananasu. Tento nápoj vás osvěží a dodá energii i živiny.

 

Název ananas pochází z jazyka kmene Tupi ze slova ananas, což znamená "vynikající ovoce". Plody ananasu dorůstají do délky až 30 cm a mohou vážit víc než 4 kila. V oblasti Karibiku, odkud pochází, ho považují za afrodiziakum. Nejvíc ananasů se vypěstuje v Thajsku a Číně. Čerstvě vymačkaná šťáva se používá při horečce i při mořské nemoci.

Ananas je tropická rostlina s mečovitými listy, která rostla původně v Jižní Americe. Tvarem připomíná šišku, která se španělsky řekne piňa, Z tohoto slova je odvozen i jeho anglický název pineapple (šiškové jablko).
Ananas má vysoký obsah enzymů, hlavně bromelínu. Tyto látky pomáhají při uzdravování, zmírňují různé záněty a zlepšují trávení. Ananas urychluje spalování tuků a zabraňuje tvorbě tukové tkáně. Odvodňuje organismus a zmírňuje otoky. Odstraňuje stařecké skvrny. Zvyšuje hladinu bílkovin v celém organismu a ulevuje tělu i při svalových křečích. Každý kousek ananasu je nabitý šestnácti minerálními a stopovými prvky a také vitaminy A, E, C, B1 a B2.

Právě zmíněné enzymy obsažené v ananasu jsou značným přínosem při hubnutí. Tuk za vás sice nespálí, ale zpomalují proces jeho ukládání. Až 80 procent ananasu tvoří voda, zbytek jsou převážně sacharidy. Ananas má vynikající detoxikační vlastnosti, odvádí přebytečnou vodu z těla, upravuje střevní mikroflóru. Během diety jezte půl ananasu denně, jeden plátek před každým jídlem.

Sladkému se při shazování nadváhy zpravidla vyhýbáme, ale sladký ananas je v tomto směru výjimkou. Je naopak přímo ideálním 'hubnoucím' ovocem, navíc velmi chutným a bohatým na živiny.



 

Zoufale se snažíte zhubnout, ale dlouhodobý efekt se stále nedostavuje? Někde je něco špatně….

 

Látkovou výměnu není možné úplně změnit, ale můžeme podniknout pár kroků k jejímu uspíšení.

 

Každý člověk má jiný metabolismus. Proto je možné, že některé štíhlé ženy hodně jí, a na jejich hmotnosti se to nepodepíše. Někdo jiný zase přibere i "z pohledu do masny". Jde to ale změnit.
 

Snídaně je základ, ale i tak ji mnozí z nás vynechávají. Snídaně je důležitá právě kvůli nastartování metabolismu, proto si ji pravidelně dopřejte. Jestliže ji nestihnete, udělejte si ji později, nejlépe do tří hodin po probuzení.

Mléčné výrobky obsahují vápník, který podporuje schopnost organismu spalovat tuky. Ledničku zásobte bílými jogurty a nízkotučnými sýry. Mléko však ve větším množství způsobuje dospělým problém s trávením laktózy.

Jezte často a pravidelně, ideální je několik menších porcí rozdělených během celého dne. Čím častěji jíte, tím rychleji se váš metabolismus naučí pracovat, protože tělo potřebuje energii na trávení jídla. Jíst častěji ale neznamená, že si pětkrát denně naservírujete segedínský guláš. Vyberte si lehce stravitelné a nízkoenergetické potraviny a dostatek ovoce a zeleniny.


Pijte hodně vody! Dostatek tekutin je nutný nejen kvůli hubnutí, ale i kvůli správnému chodu celého organismu. Nejvhodnější je čistá voda, neslazené ovoce a bylinkové čaje, zeleninové a ovocné šťávy.

 

Bílkoviny tvoří důležitou součást jídelníčku, ale jsou hůře stravitelné, takže metabolismus má víc práce s jejich spalováním. Bílkoviny by měly tvořit až 30 procent celkového energetického příjmu. Najdete je v kuřecím mase, rybách, zvěřině, v šunce a nízkotučných sýrech, v luštěninách, sóje a podobně.

Pohybujte se, ale rozumně! Nejspolehlivějším způsobem, jak si rozhodit metabolismus, jsou paradoxně přehnané dávky pohybu. Ty totiž nutí tělo energii ukládat, a ne spalovat. Sport je při hubnutí důležitý, ale nevyplatí se přehánět to s ním.

Důležitý je spánek! Během spánku se celé tělo může zregenerovat, tak mu dopřejte aspoň 6 hodin. Spíte-li méně, tělo si vytváří větší množství inzulínu a ukládá tuky. Nemluvě o tom, že ten, kdo míň spí, mívá větší hlad.

 

Když budete mít hlad…
Pokud budete mít během dne hlad, dejte si klidně hrst sušených jablek. Ale pozor, nedoslazovaných.

 


TIPY NA SNÍDANI NEBO SVAČINU

 

Vločky s jablky

Potřebujete:
100 g ovesných vloček nebo bio müsli, 1 větší jablko, 1 bílý nízkotučný jogurt

Postup:
Jablko nakrájejte na malé kostičky, smíchejte s vločkami a jogurtem. Vypijte sklenku pomerančového džusu.

Strouhaná jablka s tvarohem

Potřebujete:
1 větší jablko, 50 g měkkého nízkotučného tvarohu, lžičku medu

Postup:
Jablko omyjte, nastrouhejte, smíchejte s tvarohem a medem.


Chleba s jablky

Potřebujete:
1 jablko, krajíc chleba, 30 g nízkotučného taveného sýra, lístek salátu, 1 rajče

Postup:
Krajíc potřete sýrem, jablka omyjte, nakrájejte na plátky a obložte chleba, přidejte salát a rajče.

 

 

BLESKOVÉ PŘESNÍDÁVKY

 

Lučina a jablko

- jedno malé balení sýru lučina s malým nakrájeným jablkem
- 250 ml jablečného moštu
- 1 celé čerstvé větší jablko



TIPY NA OBĚD

 

Kuře s jablky

Potřebujete:
100 g kuřecího masa, 1 jablko, 1 lžičku oleje, rýži, sůl, pepř

Postup:
Maso poduste s polovinou nakrájeného jablka na troše oleje, osolte a opepřete. Rýži připravte podle návodu. Podávejte s druhou polovinou jablka nakrájeného na plátky.


Zeleninový salát s jablky

Potřebujete
1 jablko, 1 střední uvařenou bramboru, 200 g zeleniny podle chuti (rajčata, papriky apod.), 1 sterilovanou okurku, 1 bílý nízkotučný jogurt, 1 lžičku citronové šťávy, sůl, pepř
Postup:
Jablko, bramboru a další zeleninu nakrájejte nadrobno, přidejte jogurt, citronovou šťávu a podle chuti dodejte sůl a pepř.


Jablečná kaše

Potřebujete:
350 g jablek, půl lžičky mleté skořice, malou špetku mletého hřebíčku

Postup:
Jablka omyjte, oloupejte a nastrouhejte. V hrnci je podlijte vodou a krátce poduste. Přidejte skořici a trošku mletého hřebíčku. Jablečnou kaši podávejte teplou.

 

Proč vám jablečná kaše prospívá:
Skořice likviduje plíseň a hřebíček pomáhá zneškodňovat mikroby, také dobře odvodňuje a snižuje vysoký krevní tlak. Hřebíčku však jenom opravdu trošku, protože by nastalo silné odbourávání toxinů, které by přetížilo játra a ledviny.



 


TIPY NA VEČEŘI

 

Ovocný salát

Potřebujete:
2 menší jablka, hrst loupaných vlašských ořechů, nízkotučný jogurt, 100 g ledového salátu, lžičku medu

Postup:
Jablka nakrájejte nadrobno, ořechy nasekejte nadrobno, salát nakrájejte na proužky. Jogurt smíchejte s medem a připravte salát.

 

Těstovinový salát s jablky

Potřebujete:
1 cuketu, 1 rajče, půl červené papriky, 2 jablka, 1 cibuli, 2 lžíce olivového oleje, lístky bazalky, posekanou petrželku, 200 g těstovin, sůl, pepř

Postup:
Cuketu, rajčata a papriku očistěte, omyjete a nakrájejte na kousky. Jablka oloupejte a nakrájejte na plátky. Cibuli nakrájejte nadrobno. Vše osmahněte na oleji, osolte a opepřete. Nasekané lístky bazalky a petrželku přidejte k zelenině. Těstoviny uvaříte podle návodu a smíchejte se zeleninou.


Zelný salát s jablky

Potřebujete:
150 g kuřecího masa, 2 jablka, 200 g ledového salátu, mrkev, 2 lžičky olivového oleje, sůl, pepř

Postup:
Plátky kuřecího masa osmahněte na oleji a nakrájejte na kostky. Mrkev nastrouhejte, salát omyjte a natrhejte. Jablka nakrájejte na kostičky. Ingredience smíchejte a dochuťte solí a pepřem.

 

Hodně zdaru při úspěšném hubnutí s použitím poznatků 21. století!

 

 

Zpět